تجزیه و تحلیل کنسرتو کلارینت ارون کوپلند کنسرتو برای کلارینت،ارکستر زهی،پیانو و هارپ
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
- نویسنده هومن نامداری
- استاد راهنما رحمت افشار مسعود کاظم زاد
- سال انتشار 1389
چکیده
تجزیه و تحلیل کنسرتو کلارینت ارون کوپلند اهنگساز امریکایی(شناخته شده به عنوان کنسرتو برای کلارینت،ارکستر زهی،پیانو و هارپ) موضوع پایان نامه پیشرو میباشد. در بخش چکیده مطالب این پایان نامه امده است:چه اتفاقی می افتد وقتی که یک رهبر گروه و نوازنده جز معروف کنسرتویی از اهنگسازان امریکایی در اوایل قرن بیستم را اجرا می کند. تصنیف این کنسرتو در سالهای ???? و ????انجام شد و این کنسرتو کلارینت در دو موومان نوشته شده است.این کنسرتو برای بنی گوودمان و الهام گرفته از پشتوانه ی موسیقی جز اوست.با وجود این که این کنسرتو شباهت بیشتری به یک اثر کلاسیک دارد تا یک قطعه جز. ارکستراسیون این قطعه یکی از دلایل مهم این شباهت است.ارکستر زهی زهی و هارپ سازهای خیلی متداولی در گروه های جز نیستند ولی از یک ارکستر سمفونیک میباشند. تفاوت دیگر ان به لحاظ تمپورال است.ریتم بسیار اهسته،درون گرا و تغزلی که معمولا به وسیله ی بنی گوودمان و گروه سویینگ او انتخاب و اجرا می شد … این قطعه به لحاظ فرمال کنسرتویی است که دو موومان نوشته شده که به وسیله یک کادانس به هم مرتبط میشوند.البته بر خلاف فرم کنسرتو ما با یک موومان الگرو در قسمت اول مواجه نیستیم. همچنین در مقدمه این پایان نامه نگاهی اجمالی به بسط و گسترش موسیقی کلاسیک در امریکا شده است.این بخش با سر فصلهایی چون:وجه تمایز موسیقی امریکایی با موسیقی سایر نقاط دنیا،رنگ و بو و صدای امریکایی-حس امریکایی،موسیقی ملی یا رقص یا مذهبی بدوی و ابتدایی،یکی نبودن اجداد ساکنین امریکا… همچنین در جای دیگر امده:بطور خلاصه موسیقی امریکایی همانند مردم ان چند وجهی و رنگارنگ است و پر از خصوصیات مختلف،این ناشی از نژادهای مختلفی است که به امریکا مهاجرت کرده اند.با این اوصاف میتوان ارون کوپلند را یکی از سردمداران موسیقی امریکایی دانست.نامساوی بودن کششها که در ریتم چارلستون شنیده میشود از جمله خصوصیات ریتمیک موسیقی امریکایی است...
منابع مشابه
تجزیه و تحلیل (( کنسرتو ترومپت و ارکستر))
چه وقت و در کجا وارد فرهنگ موسیقی شد به طور کامل روشن نیست. « کلاسیک » این که کلمه اصطلاح کلاسیک معانی گوناگونی دارد و به همین سبب میتواند شبهه انگیز باشد. بسیاری از مردم اصطلاح موسیقی کلاسیک را برای هرگونه موسیقی که راک، جاز، عامیانه(فولکلوریک)، یا پاپ نباشد به کار میبرند. واژه کلاسیک در اصل عنوان سبک یک دوره خاص یا سبک مشخصی از موسیقی نیست. ولی از سوی دیگر، واژه کلاسیک بر پدیدهای اطلاق می...
15 صفحه اولتحلیل و بررسی قطعه کنسرتو برای ویولنسل اثر جورجی لیگتی
در طول تاریخ همواره نائل آمدن به زبانی ویژه و شخصی هدفی والا و چشم نواز برای آهنگسازان بوده است. در راستای رسیدن به این هدف آهنگسازان در بسیاری موارد خالق و بنیانگذار جریان ها و سبک های مهمی بوده اند که در تاریخ ثبت گردیده است. کنکاش بی وقفه ی لیگتی آهنگساز رومانیائی نیز در جهت رسیدن به این هدف، زندگی حرفه ای او را به دوره هائی که هر کدام زبان موسیقائی مختص به خود را دارد تقسیم می کند. بازه ی 7...
15 صفحه اولمقایسه دو کنسرتو ی پیانو در دو دوره کلاسیک و رومانتیک: لودویگ وان بتهوون(کنسرتو پیانو در سی بمل ماژور) و ادوارد گریگ (کنسرتو پیانو در لامینور)
این رساله به بررسی دو کنسرتوی پیانو از دو دوره تاریخ موسیقی میپردازد.اگر چه دوره کلاسیک و رمانتیک متوالی و با فاصله زمانی کمی از یکدیکر قرار دارند و خصوصیات مشابهی را شامل می شوند اما تفاوتهای بسیاری نیز در جنبه های مختلف این دو دوره را به مقایسه با یکدیگر وامیدارد و عناصر مختلف موسیقی چون ریتم، ملودی، بافت، تونالیته، مود، فرم و دیگر موارد سازنده¬ی آن را نیز در مورد این دو دوره قابل مقایسه مینم...
15 صفحه اولاصول زیبایی شناسی در نوازندگی موتزارت، با نگاهی بر کنسرتو فلوت در ر ماژور K.314
چکیده در این مقاله اصول زیبایى شناسی دوران کلاسیک از دریچه موسیقى موتزارت بررسى مى شود. علاوه بر مطالعة تطبیقى رسالات کهن موسیقى کلاسیک، این مقاله با بررسى کتب معاصر در زمینه سبک شناسی و اجرا و با استفاده از تجربیات چندین ساله نوازندگى و مطالعات در حوزه آموزش نوازندگى و اجراى دوره، چارچوبى را براى معرفى معیارهاى تفسیر در نوازندگى موتزارت ترسیم مى کند. در این راستا، نکات مهمی که به شناخت قطعات ...
متن کاملبررسی رنگهای صوتی، مایکرو پلی فونی و هرج و مرج در آثار دهه ی 1960 لیگتی با تمرکز بر کنسرتو برای ویولنسل
چکیده در طول تاریخ همواره نائل آمدن به زبانی ویژه و شخصی هدفی والا و چشم نواز برای آهنگسازان بوده است. در راستای رسیدن به این هدف آهنگسازان در بسیاری موارد خالق و بنیانگذار جریان ها و سب کهای مهمی بود هاند که در تاریخ ثبت شده است. کنکاش بی وقف هی لیگتی 1، آهنگساز رومانیائی، نیز در جهت رسیدن به این هدف، زندگی حرف های او را به دور ههائی که هر کدام زبان موسیقایی مختص به خود را دارد، تقسیم م ی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023